Innledning: – Vi ønsker at du som kjøper skal være fornøyd med kjøp av våre produkter.
– Det er viktig at du som kjøper har lest igjennom våre betingelser for salg.
Priser: – Prisene som er oppgitt i nettbutikken er inkluderer merverdiavgift.
– Alle priser er oppgitt i norske kroner.
– Opplysninger om de totale kostnadene kjøperen skal betale, inklusive alle avgifter.
Avtaleinngåelse: – Avtalen er bindende for begge parter når kjøperens bestilling er mottatt av oss.
Ordrebekreftelse: – Når vi har mottatt kjøperens bestilling, sendes det automatisk ut bekreftelse ved ordren. Dette kan vær ordre fra vår webside, finn.no eller epost.
– Det anbefales at kjøper* kontrollerer at ordrebekreftelsen stemmer overens med bestillingen. Er det ikke samsvar mellom bestillingen og ordrebekreftelsen, bør kjøperen ta kontakt med selger innen 30 minutter for å evt gjør endring på ordre.
Betaling: – Vi vil kreve betaling for varen fra det tidspunkt du bestiller varen.
– Vi tar betalt med vipps direkte i vår nettbutikk eller faktura.
– Kjøpere under 18 år skal ikke legge inn ordre i vår nettbutikk. Vi kan desverre ikke drive å sjekke hver enkelt person eller ordre om vedkommende er under 18 år.
Levering:
Levering er skjedd når kjøperen har overtatt tingen som er levert eller sendt med frakt.
Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.
Faktura – Vi har fullmakt til å ta kredittvurdering, før evt registrering som fakurakunde.
– Alle våre faktura inneholder 7/14 dagers forfall.
– Faktura sendes kun på E-post eller EHF.
– Purring og inkasso løsning går automatisk fra vårt faktura system.
– Husk at du som bestiller må merke ordre godt hvis vi skal legge med noe merknad på faktura.
Forbehold – Vi tar forbehold om eventuelle feil eller mangler ved beskrivelser og pris.
– Forbehold om at tekniske feil ved webside kan forårsake feil prising.
– Vi tar forbehold om at bilde på websiden, kan avvike fra den virkelige produkter som blir levert.
Angrerett – Varer til salgs har vi normal standard angrerett for tilbakelevering ved uåpnet emballasje.
– Emballasjen skal vær ren og pen. Ikke vær åpnet.
– Kjøper må selve dekke retur av varene på egen regning.
Personopplysninger – Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selger innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selger skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen.
– Personopplysningene til kjøper under 18 år kan ikke innhentes med mindre selgeren har samtykke fra foreldre eller foresatte.
– Du samtykker også ved bestilling av ordre at vi kan sende deg andre reklame relaterte informasjon. Du vil ha mulighet for avkreftelse av typisk nyhetsbrev eller andre reklame aktuelle saker.
Konfliktløsning Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister sammen. Selger kan ta kontakt med Forbrukerrådet for å få bistand. Dersom minnelig løsning ikke oppnås etter megling i Forbrukerrådet, kan partene skriftlig begjære at Forbrukerrådet fremmer tvisten for Forbrukertvistutvalget. Vedtak av Forbrukertvistutvalget er rettskraftig fire uker etter forkynning. Før vedtaket er rettskraftig, kan partene, ved innsendelse av stevning til Forbrukertvistutvalget, bringe vedtaket inn for tingretten.
Angrerett: Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.
Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.
Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).
Angrefristen begynner å løpe:
Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
Selges et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt.
Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.
Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.
Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.
Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.
Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.
10. Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
Ref: www.forbrukertilsynet.no
Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.
Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.
Retting eller omlevering
Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.
Prisavslag
Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.
Heving
Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.